POSTMODERNI KABARE DOBROG VOJNIKA ŠVEJKA




„Postmoderni kabare dobrog vojnika Švejka“ koji su članovi ansambla Šabačkog pozorišta odigrali na letnjoj pozornici „Teatra u tvrđavi“,  potvrda je da elemenat komičnog svoje zdrave korene može imati u iskustvu tragičnog prožetom kritičnim odnosom prema zatečenim odnosima i okolnostima sa kojima smo, hteli-ne hteli, u dodiru. Oživljavajući na sceni lik vojnika Švejka Jaroslava Hašeka (u ulozi Švejka je Bogoljub Mitić), paradigmatičan u domenu satirične literature,  kao i čitavu galeriju grotesknih i karikaturalnih likova koji obeležavaju Švejkove doživljaje, reditelj Aleksandar Lukač pribegao je postmodernističkom tretmanu bliskoj žanrovskoj mešavini, kao i formi kabarea. Takvo rešenje omogućilo  je da pozorišna celina, pored  dočarane kakofoničnosti, kako na individualnom planu, tako i na polju društvenih odnosa vezanih za doba Velikog rata, ispostavi jednu dinamičnu sliku apsurdnosti kroz koju se artikuliše snažna antiratna poenta. Iako sa izrazom koji se drži komedijskog, Lukačeva predstava nam, provodeći kroz različite ambijente pripadne posrnulom i trulom državnom aparatu, kao topose Švejkovih doživljaja, pa  i kroz (pre)često zastupljene songove i igrokaze, ukazuje na opasno ludilo imperijalizma, na besmisao rata, i na moralnu nakaznost odgajanu u krilu vlasti. Utočište anarhičnosti u najplemenitijem smislu te reči, i ironičnog stava kao svedočanstva zdrave pameti naspram policijske opresije, militantne indoktrinacije koja samu sebe podriva, regrutacionih centara iz kojih je svaka ljudskost iščezla, oličeno je u benignoj figuri vojnika Švejka koja sugeriše smisao pasivnog otpora.

Večeras je na repertoaru festivala predstava „Lepotica Linejna“ u koprodukciji beogradske „Art teme“ i Kruševačkog pozorišta. U komadu Martina Makdone igraju Ljiljana Stjepanović, Dejan Tončić, Jelena Stajkovac i Nikola Rakić. Predstavu je režirao Miloš Jagodić. U okviru večerašnjeg programa predviđen je i nastup popularnog benda „Neverne bebe“, čiji je lider Milan Đurđević komponovao muziku za ovaj pozorišni događaj, a spot za pesmu „Rekvijem“, koja je glavna tema, jednim delom sniman je u ambijentu Malog grada Smederevske tvrđave.